Digiajan strategiat
Moikka!
Kiitos mielenkiintoisista luennoista. Vaikka en livenä päässyt niihin osallistumaan, niin katsoin ne jälkikäteen. Outi Ihanainen-Rokion vierailuluento oli erittäin mielenkiintoinen ja erityisesti viime kevään etätyöhön siirtyminen pakotti yritykset ottamaan haltuun nopean digitalisoitumisen ja uusien tekniikoiden käyttöönoton. Kun esimerkiksi palaverit siirtyivät vaikkapa Teamsiin. Tämä toi haasteita kokousten vetäjille, että osallistujille.
Mielestäni yksi digitalisaation parhaita puolia on se, ettei se ole aikaan ja paikkaan sidottu, joten näitäkin luentoja on voinut kuunnella jälkikäteen kotona 😊
Tehtävä: Kirjojen ja Teams-tapaamisen (ml. Outi Ihanainen-Rokion vierailuluento) sekä keskustelujen pohjalta arvioi oman yrityksesi, organisaatiosi strategista tiekarttaa digiaikaan ja digiajan talouteen ja toimintaan. Mitkä ovat keskeiset strategiset ja digitaaliset valinnat ja välineet? Miten niissä ennakoidaan tulevaa toimintaa ja muutostarpeita?
Vaikka olen ollut töissä useissa eri yrityksissä, en ole aina päässyt käsiksi yrityksen strategioihin, eikä niitä ole minulle perehdytyksessä selvitetty, koska olen työskennellyt enimmäkseen työntekijätasolla ja joissakin yrityksissä niiden käsittely julkisesti blogissa on arveluttavaa. Jos joudun miettimään, voiko jotakin asiaa tässä kertoa, on parempi olla kirjoittamatta siitä jos olo yhtään epävarma.
Olen aiemmin työskennellyt kaupan alalla kymmenen vuotta eri yrityksissä. Kaupan alalla haetaan kasvua, jotta yritystoiminta olisi kannattavaa. Esimerkiksi laajentamalla toimintaa perustamalla uusia toimipisteitä eri kaupunkeihin. Mielestäni tämä on vanhanaikaista ja kannattamatonta. Miksi hankkia lisää kuluja esimerkiksi kiinteistöjen vuokrista kun nettikauppa lisääntyy kokoajan.
Olisi järkevää valita liiketoiminnan kasvattamisen strategiaksi verkkokaupan kasvattaminen ja välineiksi sosiaalinen media mielummin kuin panostaa uusien myymälöiden perustamiseen. Monet yritykset suhtautuvat Facebook- ja Instagram- sivustoihin "välttämättömänä pahana" ja eivät panosta niihin systemaattisesti.
Strategisen tiekartan laatiminen on tärkeä osa yrityksen strategista johtamista. Siihen tulisi kirjata miten yritystä viedään digitaaliseen suuntaan ja mitkä ovat työvälineet ja konkreettiset keinot toimia. Se tulisi mielestäni avata koko henkilökunnalle tiedoksi. Yrityksen digitalisaation kehittämiseen tulisi antaa tarvittavat resurssit. Vaikka suunnitelmia tehdään, pitää pystyä reagoimaan nopeasti. Toimintaympäristö voi muuttua päivässä tai parissakin (esim. luonnonkatastrofit, cyberhyökkäykset). Strategia ei saa olla niin periksiantamaton, ettei siihen voisi tehdä tarvittaessa myös muutoksia.
"Vaikka strategiasta puhutaan paljon, käytännössä strategiatyö usein ontuu. Maarika Mauryn tutkimuksessa kävi ilmi, että suomalaisyritysten johdosta vain 13 prosenttia pystyy ilmaisemaan yhtiön strategian niin kuin se on yhtiössä virallisesti määritelty. Keskijohdosta tähän pystyy enää kahdeksan prosenttia ja työntekijöistä vain kaksi prosenttia. Syynä on epäselvyys ja kapulakielisyys. Suomalaisyhtiöissä strategiat on yleisesti hyvin kirjattu ja julkaistu. Myös osallistaminen strategisten painopisteiden laatimiseen on nykyään runsasta. Todellinen vaikutus jää kuitenkin usein vaatimattomaksi, koska vain harva työntekijä aidosti ymmärtää yhtiön tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi. Tällöin strategiaa ei edistetä organisaation arjessa. Tutkimuksessa oli mukana 150 erikokoista organisaatiota useilta toimialoilta. Vastaajina oli lähes 10 000 työntekijää organisaatioiden kaikilta tasoilta varastotyöntekijöistä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajiin vuosina 2010-2016" (Digiajan strategia. Virpi Hämäläinen, Hanna Maula, Kimmo Suominen. Talent 2016)
Paljon kysymyksiä ja jos niihin olisi valmiita vastauksia, yrityksen tilanne olisi paljon parempi, jopa tässä koronatilanteessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti